Kawallah Dirimu

  
 Janganlah menyangka bahwa selepas kebaikan tidak ada lagi keburukan, sebenarnya keburukan itu sentiasa ada.
     Seorang lelaki yang benar-benar dapat menikmati hidupnya berkata: "Sebenarnya, hari yang paling indah ialah hari ketika kita mampu menguasai dan mengawal dunia, bukan sebaliknya. Hari yang indah adalah hari ketika kita sanggup mngawal nafsu dan selera kita, dan kita tunduk hingga menjadi  rendah dan hina, tidak berdaya.
     Hari-hari yang paling dan mengesankan dalm hidupku ialah:
    .>Ketika aku dapat mengusai diriku dan keluar dari keraguan sama ada aku boleh atau tidak. Hari itu benar-benar angat indah dan mengesankan.
     >Ketika aku ragu antara amalan yang mendapat pujian orang dan amalan yang langsung tidak mendapat pujian, bahkan tidak diketahui orang lain. Lalu, aku lupakan pujian itu dan aku memilih amalan yang tidak diketahui orang lain.
     >Ketika aku mempunyai banyak uang, sedang hatiku tidak merasa kedamaian, kemudian aku memilih tidak punya apa-apa daripada hati yang resa berterusan.
     >Hari yang paling indah dan mengesankan ialah ketika aku menerima sesuatu yang sedikit tampa menyadari apa yang telah aku lakukan. Dan jika yang aku terimah banyak, puji dan syukur kepada Allah.
     Ridhalah dengan apa yang anda prolehi, terimalah pmberian Allah apa adanya. Lupakanlah angan-angan yang tidak sesuai dengan yang anda usahakan dan di luar kemampuan.
    "Allah akan mengampuni apa yang telah berlalu."
(terapi mengatasi kebosanan)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Jika ada sembarang pertanyaan silahkan komentar disini.