Bagaimana RSS Berfungsi ?

Secara asasnya, cara RSS berfungsi tidak jauh seperti mana e-mail berfungsi. ia memerlukan dua belah pihak untuk berfungsi. e-mail memerlukan dua belah pihak menerima, RSS pula memerlukan pihak penerbit dan juga pihak pelanggan.
Pihak penerbit adalah anda, sebagai pemilik blog. seperti yang telah dibahas sebelum ini, fungsi menerbitkan kandungan blog anda kepada RSS telah tersedia ada pada setap blog.disebabkan itu, Setiap kali anda menulis dan membuat post kedalam blog, post anda akan ditukarkan kepda format RSS dan secara automatik akan diantar kepada semua penbaca yang melanggan RSS blog anda.
Namun begtu, jika anda ingin menerbitkan RSS dengan ciri-ciri yang lebih canggih seperti ingin mengetahui bilangan pengunjung yang menjadi pelanggang RSS blog anda, anda boleh menggunakan perhkidmatan penerbit RSS pihak ketiga feedburner.com merupakan salah satu penerbit RSS daripada pihak yang ketiga yang agak populer pada masa kini. ia bukan saja dapat membantu anda menukarkan semua kandungan post di dalam blog anda secara automatik ke bentuk RSS, malah ia juga membantu anda mengoptimumkan penyebaran RSS blog anda agar ia lebih mudah dan sesuai dengan semua jenis aplikasi pembaca RSS.

Baca juga Apa Itu RSS ?

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Jika ada sembarang pertanyaan silahkan komentar disini.